|   Następcą  Ottona III na tronie cesarskim zostaje ostatecznie książę bawarski Henryk II,  który prowadzi zupełnie inną politykę wobec Polski i sprzeciwia się planom  poprzednika. Czuje się przede wszystkim królem Niemiec. Odrzuca ideę Cesarstwa  Rzymskiego na rzecz Cesarstwa Karolingów. W interesie Niemiec prowadził zbrojną  ekspansję na ziemie Słowian. Kiedy zimą 1002 roku przyszły święty zjawił się na  jego dworze musiał czekać. Jego podróż do Polski przerywa wojna Niemiec z tym  krajem. Nowy władca stara się utrzymać wpływ na obsadę stanowisk kościelnych i  odbudować znaczenie tej instytucji, podnosi moralne i gospodarcze  znaczenie klasztorów. Henryk ogranicza wpływy możnowładców. Prowadzi nie tylko  wojny z Polską, ale również na pograniczu francuskim i na terenie Włoch.  Przeciwstawia się zdecydowanie zajęciu Czech przez Chrobrego i stworzeniu  silnego państwa słowiańskiego34. W czasach Brunona ośrodkami kultury i sztuki niemieckiej są klasztory i  dwory biskupie. Kościół ma wpływ na wszystkie dziedziny życia. Króluje łacina,  trwają jednak przekłady dzieł łacińskich, w tym starożytnych, na język  niemiecki. Wędrowni śpiewacy śpiewają pieśni w języku ludowym. W wieku X  Saksonia jest przodującym ośrodkiem sztuki wczesno-romańskiej. Najwspanialszym  pomnikiem sztuki sakralnej jest katedra
			  w Magdeburgu.  W tak zwanym stylu ottońskim powstają rzeźby, odlewane są drzwi brązowe i  malowane freski. W klasztorach i katedrach przepisywano pięknie iluminowane  księgi. Podstawą wiedzy o historii Niemiec i krajów sąsiednich jest kronika  Thietmara, kuzyna Brunona35. W roku 1001  chrzest przyjmuje król Węgier, Stefan. Pierwszą swoją misję Brunon odbywa w  latach 1003 - 1004 właśnie do tego kraju. Są to początki państwa węgierskiego.  Wodzowie szczepowi uznają władzę jednego wodza Gezy (970 - 997). Dąży on do  porozumienia z Niemcami i przyjmuje chrześcijańskich misjonarzy (973). Władca  wybiera orientację prozachodnią. Na Węgry przybywają księża niemieccy i włoscy.  Kraj łączą bliskie związki z Polską. Proces budowy państwa zakończył Stefan I  Święty (997 - 1038). Rozgromił władców plemiennych i w 1001 roku otrzymał zgodę  cesarza na koronację królewską. Państwo utrzymało niezależność a król  nieograniczoną władzę. Powstają przepisy prawne, które zabezpieczają prawa  panów feudalnych i kościoła. Arcybiskupa i biskupów mianował król niezależnie  od papieża. Sprowadzenie zakonów rozpoczyna rozwój kulturalny  i gospodarczy kraju. Wielkie nadania ziemskie otrzymują instytucje  kościelne. Ludność zostaje zobowiązana do płacenia dziesięciny. Kraj podzielono  na komitaty zarządzane przez żupanów. Armia stopniowo przyjmowała organizację  feudalną. Ośrodkiem życia państwowego staje się dwór królewski36.  Stąd wraca  Brunon do Niemiec by uzyskać konieczne święcenia z rąk arcybiskupa Magdeburga.  Do Polski Brunon przybywa dopiero w 1005 roku. Aktywnie uczestniczy  w bieżących wydarzeniach historycznych. W Polsce są nadal żywe idee  uniwersalistyczne. Popiera je przyjaciel Ottona III Bolesław Chrobry. Brunon  spotkał się w jego państwie z serdecznym przyjęciem. Przywiązuje się  szczerze do polskiego państwa i jego władcy. Pisał "odnoszę się do (Bolesława)  z uczuciem wierności i serdecznej przyjaźni (...). Rzeczywiście kocham go jak  duszę moją i więcej niż życie moje"37. Próbuje mediacji w toczącej się wówczas  wojnie między Polską i Niemcami. List do Henryka II 38 jest jednym z pierwszych dzieł napisanych na terenie Polski. Nic jednak nie  wskórał, wojna przedłuża się. Brunon pisze II Żywot Świętego Wojciecha39. Pragnie kontynuować jego dzieło. Wojna  polsko - niemiecka jest dla Brunona ciosem, swoje plany nawracania pogan  budował, bowiem na współdziałaniu miedzy tymi państwami. W historii stosunków  polsko - niemieckich postawa Brunona jest niezwykła. Potępia on politykę swego  kraju a chwali Polskę. Pisze Żywot Pięciu Braci Męczenników40,  którzy zginęli na ziemiach polskich w 1003 roku. Założona przez nich  w Międzyrzeczu pustelnia miała być oparciem dla misji prowadzonych wśród  pogan na ziemiach sąsiadujących z Polską. Zabójstwo pięciu męczenników miało  charakter rabunkowy41. Dzieła te zapoczątkowują piśmiennictwo  łacińskie na ziemiach polskich. Państwo polskie na początku XI wieku, a więc w chwili, gdy docierał tu  Święty Brunon, to około 250 tysięcy km2. i ponad milion mieszkańców.  Główną rolę odgrywają grody i podgrodzia, które stają się ośrodkami produkcji  rzemieślniczej i handlu. Wytwarzano przede wszystkim towary potrzebne  mieszkańcom grodu. Jednak przytłaczająca większość ludności utrzymywała się z  uprawy roli i hodowli. Stopniowo rozwijały się ośrodki handlowe (Wolin, Kraków  i Poznań). Wymiana odbywała się tylko częściowo za pomocą monet, dużą rolę odgrywały  płacidła. Grody zostały rozbudowane jako rezydencje administracji feudalnej. Za  panowania pierwszych Piastów powstają monumentalne budowle kamienne - kaplice,  kościoły i rezydencje pałacowe. Świadczyły one nie tylko o potędze władcy a  służyły jako składy, miejsca zebrań i punkty obronne. Wszystko to potwierdza  istnienie w Polsce społeczeństwa feudalnego...  Z terenu  Polski w roku 1007 wysyła Brunon do Szwecji wyświęconego przez siebie biskupa.  Jego misja kończy się sukcesem. Pisze o tym sam Brunon w liście do cesarza  Henryka II. "Tymczasem niech nie ujdzie wiedzy króla, że nasz biskup, którego  (...) wyprawiłem za morze w celu głoszenia Ewangelii (Szwedom) - jak stanowczo  oświadczyli przybyli posłowie - ochrzcił (...) samego króla Szwedów"42. Pierwszymi władcami zjednoczonej  Szwecji, czyli królami z Uppsali byli około roku 1000 Eryk Zwycięski, który  "znalazł sobie żonę na dworze polskim, została nią córka Mieszka I  (...)Świętosława"43 i jego syn Olaf Nakładający Podatki,  siostrzeniec Bolesława Chrobrego44. W walkach wewnętrznych i wojnach z  Danią oraz Norwegią kształtuje się zjednoczone państwo szwedzkie, które jest  rodzajem kraju związkowego. Opisywani tu królowie opierali się na sojuszu z  Polską i Niemcami45. Władca dowodził armią i flotą, ale  sporą rolę odgrywały wiece, które akceptowały króla osobno w każdym okręgu. Nie  było podatków a król miał dochody z własnego majątku. Szwedzi uczestniczyli w  wyprawach Wikingów, z Gotlandii docierali na Ruś, do Morza Czarnego i  Konstantynopola. Wyspa staje się centrum handlu światowego, przede wszystkim ze  wschodem, odnajdujemy tu monety z całego świata, jej rola słabnie w końcu X  wieku46. Olaf przyjął chrześcijaństwo (jego  ojciec Eryk był podobno apostatą) i założył pierwsze stałe biskupstwo w Skara.  Największe sukcesy nowa religia odnosi na Gotlandii47. Wprowadzenie chrześcijaństwa nie spotkało się z większym sprzeciwem48. Olaf rozpoczął bicie własnej monety a  swoje córki wydał za władców Rusi i Norwegii. Większość bogatych Szwedów  przyjmowała chrześcijaństwo, ale do roku 1100 były ciągle bardzo silne kulty  pogańskie49. Odnotowujemy początki poezji na cześć  królów, której twórcami są wędrowni skaldowie. Na głazach obok napisów  runicznych pojawiają się ilustracje a nawet płaskorzeźby50. Napisy na kamieniach runicznych często mają chrześcijański charakter,  wystawiane są pośmiertnie i opisują dobre uczynki zmarłego. Buduje się pierwsze  drewniane kościoły51. Kościół nie miał żadnej  samodzielności, księży powoływali lokalni wodzowie i społeczności chłopskie52. Z misjonarzami niemieckimi rywalizują  Anglicy ("oni to mieli w roku 1008 ochrzcić Olafa) i Francuzi53. Zamiast do kraju Słowian nasz bohater udał się ponownie w roku 1008 na  Węgry i na Ruś Kijowską. Celem misji Brunona był kraj Pieczyngów leżący nad  Dniestrem. Jest to lud pochodzenia tureckiego, który w X i XI wieku zajmował  stepy nad Morzem Czarnym, od ujścia Dunaju po Krym, od Donu po Boh. Od połowy X  wieku organizowali najazdy na ziemie ruskie54. Pierwsze starcia z Rusią nie były groźne i zakończyły się pokojem55. W 967 roku Pieczyngowie weszli w  sojusz z Bizancjum i uderzyli na Kijów, który oblegali do roku
		    968. Ruś  odparła najazd z wielkim trudem. Pieczyngowie w zasadzce zabili wielkiego  księcia56. Misja Brunona kończy się  niespodziewanym sukcesem, na Krymie zostaje wprowadzone chrześcijaństwo  łacińskie57. Wszystkie te podróże odbywał misjonarz  z inicjatywy i w interesie Bolesława Chrobrego. Od Pieczyngów poprzez Ruś  skierował się ku Polsce, gdzie przybył latem 1008 roku. Przybliżmy kraj, który  odwiedził nasz misjonarz. W 988 roku  Włodzimierz, książę kijowski przyjął chrzest z Bizancjum, zawarł z nim sojusz i  poślubił siostrę cesarza, Annę. Po tych wydarzeniach pojawiają się latopisy,  żywoty świętych i gramoty pisane na korze brzozowej, które dotyczyły spraw  gospodarczych. Powstają pierwsze klasztory i cerkwie wzorowane na budowlach  greckich, stają się one ośrodkami oświaty i piśmiennictwa. Duchownymi byli  Grecy. Rozwija się religia i kultura grecka58. Kształtują się stosunki feudalne. Pojawiają się bojarzy jako właściciele ziemscy wywodzący się z drużyny  książęcej. Wspólnoty chłopskie poddane zostają władzy feudałów. Smardowie,  czyli chłopi muszą płacić daniny panom. Do ludności chłopskiej zostają włączeni  niewolnicy i jeńcy. Wielkie nadania ziemskie otrzymuje cerkiew. W rządzeniu  krajem pomagała księciu rada przyboczna i drużyna, która ściągała podatki i sprawowała  sądy. Szybko rozwijały się miasta, szczególnie Kijów. Miasto ruskie otaczały  wały i baszty, na rynku znajdował się dwór i cerkiew, odbywały się tu targi,  mieszkańcami byli kupcy i rzemieślnicy, przeważała zabudowa drewniana59. Ruś toczy walki z Bizancjum  i Pieczyngami60. Następcą Włodzimierza został Jarosław  Mądry61. Stopniowo rosła liczba książąt  Rurykowiczów (wywodzących się ze Szwecji) i postępowało rozbicie dzielnicowe. Późną zimą  1009 roku rusza Brunon na ziemie Jaćwingów, na pogranicze Litwy i Rusi. O  plemieniu tym mówią źródła ruskie z 983 roku. Uważani są za jedno z plemion  pruskich. Dzieje ich są znane bardzo słabo i to głównie z wypraw polskich i  ruskich. Jaćwingowie mieszkali miedzy Biebrzą i Niemnem w krainie zwanej  Sadowią. Ziemie te to dzisiejsza Suwalszczyzna62. Brunon zginął męczeńską śmiercią wraz z  towarzyszami 9 marca 1009 roku w wieku 35 lat, w nieznanym do dnia dzisiejszego  miejscu. Relację o jego męczeństwie przekazał jedyny ocalały towarzysz  arcybiskupa - Wibert, oślepiony i wypuszczony wolno. Bolesław Chrobry  wykupił ciała męczenników od Prusów i pogrzebał je w Polsce, nie wiemy jednak  gdzie dzisiaj spoczywają te relikwie. Kult świętego  Brunona szerzył się w Europie głównie za pośrednictwem kamedułów. Niestety  pamięć o świętym szybko uległa zapomnieniu w naszym kraju, szkoda, bo był to  człowiek bardzo dla Polski, u zarania jej dziejów, zasłużony. Obecnie Brunon  jest patronem Diecezji Łomżyńskiej i Giżycka, gdzie sto lat temu wzniesiony  został żelazny krzyż na Wzgórzu Świętego Brunona w domniemanym miejscu jego  śmierci. Wstecz 
			
 34W. Czaplinski, A. Galos, W. Korta, opus  citati,  s. 103 - 119.35Tamże, s. 130 - 132.
 36W. Felczak, Historia Węgier, Warszawa 1983r., s. 22.
 37Brunon z Kwerfurtu, List do Henryka II, tłumaczył K. Abgarowicz, wstęp J. Karwasińska, w: Piśmiennictwo czasów Bolesława Chrobrego, Warszawa 1966, s. 247 - 264.
 38Tamże, s. 247 - 264.
 39Brunon z Kwerfurtu, II Żywot Świętego Wojciecha, tłumaczył K. Abgarowicz, wstęp J. Karwasińska, w: Piśmiennictwo czasów Bolesława Chrobrego, Warszawa 1966, s. 247 - 264.
 40Brunon z Kwerfurtu, Żywot Pięciu Braci Męczenników, tłumaczył K. Abgarowicz, wstęp J. Karwasińska, w: Piśmiennictwo czasów Bolesława Chrobrego, Warszawa 1966, s. 247 - 264
 41M. Knowles, D. Obolensky,  opus citati, s. 420.
 42Brunon z Kwerfurtu, List do., s. 247 - 264.
 43A. Kersten, Historia Szwecji, Warszawa 1973, s. 42 - 43.
 44J. Strzelczyk, Apostołowie Europy, Warszawa 1977.
 45A. Kersten, opus citati, s. 44
 46L. Lagerqvist, Historia Szwecji, Warszawa 2001, s. 17 - 18.
 47Tamże, s. 21.
 48Tamże, s. 22.
 49P. Footse, D. Wilson, Wikingowie, Warszawa 1975, s. 54 - 56.
 50Tamże, s. 317.
 51Tamże, s. 385 - 386.
 52L. Lagerqvist, opus citati, s. 22
 53A. Kersten, opus citati, s. 45.
 54L. Bazylow, Historia Rosji, Warszawa 1983 r., t. 1, s. 82.
 55Tamże, s. 83.
 56Tamże, s. 84.
 57Zespół M. Michalika, opus citati, s. 276.
 58L. Bazylow, opus citati, s. 9.
 59Tamże, s. 91 - 93.
 60Tamże,  s. 87.
 61Zespół M. Michalika, opus citati, s. 276.
 62M. Knowles, D. Obolensky, opus citati, s. 421.
   Bibliografia  
              T. Manteuffel, Historia       powszechna Średniowiecza, Warszawa 1975.Zespół M. Michalika, Kronika ludzkości, Warszawa 1993.G. Procacci, Historia       Włochów, Warszawa 1983.J. Gierowski, Historia       Włoch, Warszawa 1983.W. Czaplinski, A. Galos, W. Korta, Historia Niemiec, Warszawa 1981.R. McBrien, Leksykon papieży, Warszawa 2003.M. Knowles, D. Obolensky, Historia kościoła, Warszawa 1988.W. Felczak, Historia       Węgier, Warszawa 1983.Brunon z Kwerfurtu, List do Henryka II, tłumaczył K. Abgarowicz, wstęp J.       Karwasińska, w: Piśmiennictwo czasów       Bolesława Chrobrego, Warszawa 1966.Brunon z Kwerfurtu, II Żywot Świętego Wojciecha, tłumaczył K. Abgarowicz, wstęp J.       Karwasińska, w: Piśmiennictwo czasów       Bolesława Chrobrego, Warszawa 1966.Brunon z Kwerfurtu, Żywot Pięciu Braci Męczenników, tłumaczył K. Abgarowicz, wstęp       J. Karwasińska, w: Piśmiennictwo       czasów Bolesława Chrobrego, Warszawa 1966.H. Samsonowicz, Historia       Polski do roku 1795, Warszawa 1976.A. Kersten, Historia       Szwecji, Warszawa 1973,J. Strzelczyk, Apostołowie       Europy, Warszawa 1977.L. Lagerqvist, Historia       Szwecji, Warszawa 2001.P. Footse, D. Wilson, Wikingowie, Warszawa 1975.L. Bazylow, Historia       Rosji, Warszawa 1983. Do góry  |