|   Jaka była  Europa na przełomie pierwszego i drugiego tysiąclecia, w czasach, kiedy żył i  pracował Święty Brunon? Przyjęło się uważać, że czasy Średniowiecza to wieki  ciemne i zacofane. Czy tak było naprawdę?Przypatrzmy  się, więc czasom naszego bohatera, opiszmy gospodarkę i naukę, poznajmy kraje,  które odwiedził, oraz społeczeństwo europejskie tego okresu i jego zajęcia 1.
  Zmieniają się  zasady gospodarowania w rolnictwie. Żarową metodę uprawy ziemi stopniowo  zastępuje dwupolówka. Do użytku wchodzi pług żelazny a ziemia jest nawożona.  Rośnie wydajność w rolnictwie i pojawia się nadwyżka żywności. Wzrasta stopa  życiowa feudałów. Zmieniło się  też rzemiosło - rozwija się obróbka rud metali, skóry, drewna i kamienia,  udoskonalono technikę przędzalniczą i tkacką. Kwalifikacje rzemieślników  wzrosły do tego stopnia, że wydzielili się oni jako osobna grupa społeczna a  rzemiosło stało się ważną gałęzią gospodarki.  Przełom  tysiącleci to czas odradzania się miast. Osady rolnicze przekształcają się  w ośrodki handlu i rzemiosła. Odżywają stare miasta rzymskie i powstają  nowe. Stopniowo wyodrębnia się i kształtuje osobny stan mieszczański. Sprzyja  temu szybki rozwój gospodarki towarowo - pieniężnej. Rozwijają się rynki  lokalne. Rośnie zaludnienie Europy. Osadnictwo i kolonizacja obejmuje głównie  ziemie Słowian Połabskich. Ludność miejska podlega ciągle władzy panów  feudalnych, pojawiają się jednak pierwsze instytucje samorządu miejskiego.  Powstaje prawo kupieckie, które władzę w komunach miejskich przekazuje  w ręce patrycjatu.  Zmienia się  zasadniczo położenie ludności poddanej. Chłopi stopniowo z właścicieli stają  się użytkownikami ziemi pana feudalnego. Status ludności poddanej otrzymują  zarówno wolni dotychczas chłopi jak i dawni niewolnicy. Poddani stają się  częścią włości feudalnej i zostają przywiązani do ziemi. Poddaństwo staje  się niemal powszechne a ludność zostaje zobowiązana do rozlicznych świadczeń  jak: pogłówne, daniny i pańszczyzna.  Pan feudalny  posiada wiele monopoli i sprawuje władzę publiczną wobec swoich poddanych.  Symbolem jego pozycji społecznej staje się zamek rycerski. Ma on nie tylko  charakter obronny, ale staje się siedzibą rodu. Bogaci feudałowie u początku XI  wieku wznoszą pierwsze budowle z kamienia. Coraz wyraźniej kształtuje się  odrębny stan rycerski, tworzą się jego atrybuty: odpowiednie wychowanie, własne  zwyczaje i pierwsze znaki rodowe. Pod wpływem Kościoła powstaje wzór  chrześcijańskiego rycerza.  Brunon urodził  się w 974 roku w arystokratycznej rodzinie saskiego grafa, spokrewnionego z  panującą w Niemczech rodziną Ludolfingów, na zamku w Kwerfurcie, na zachód  od Mersenburga w Saksonii.  W Europie  przełomu tysiącleci panuje chrześcijański światopogląd. Ludzie żyjący  w tym okresie przejawiają pragnienie poznania świata. Realizują je poprzez  udział w wyprawach wojennych, osiedlanie się w odległych zakątkach świata  chrześcijańskiego, pielgrzymki do świętych miejsc chrześcijaństwa, głównie do  Rzymu i Ziemi Świętej. Szeroko rozwija się ruch misyjny.  Wzrasta poziom  istniejących szkół. Główną rolę obok teologii w nauczaniu zaczyna odgrywać  prawo i filozofia. Tworzy to bardzo dobre warunki do powstania pierwszych  uniwersytetów. W nauczaniu filozofii dominują poglądy Platona, przede wszystkim  o bycie ogólnym, zwane realizmem. Tworzą się podwaliny teologii  chrześcijańskiej, powstaje scholastyka, która stara się o rozumowe  potwierdzenie prawd wiary chrześcijańskiej. Językiem  Kościoła, wiedzy, prawa i administracji jest średniowieczna łacina. Bujnie  kwitnie piśmiennictwo w tym języku. Pojawiają się pierwsze dzieła pisane w  językach europejskich.Rozwija się  poezja, przede wszystkim hymny o charakterze kościelnym. Rozkwita liryka  świecka tworzona przez wędrownych studentów, trubadurów i skaldów skandynawskich.  Są to zarówno opowieści miłosne jak i epos rycerski. Utwory często powstawały w  języku ludowym.
 W  architekturze kształtuje się stopniowo styl, który z czasem otrzyma nazwę  romańskiego. Najważniejsze budowle to kamienne świątynie o sklepieniu krzyżowo-  żebrowym. W budownictwie króluje rzymska i hellenistyczna bazylika, wzorem jest  tu świątynia laterańska2.
  Brunon wybrał  karierę duchowną. Ukończył szkołę katedralną w Magdeburgu, gdzie otrzymał  gruntowne wykształcenie. W wieku 21 lat, jako członek znakomitego rodu, został  kanonikiem kapituły katedralnej w tym mieście.Koniec  pierwszego i początek drugiego tysiąclecia to epoka ogromnych zmian  politycznych, jakie zachodzą w całej Europie. Czas, w jakim działał święty to  okres ważnych wydarzeń historycznych. We wschodniej części kontynentu rozkwita  handel. Ruś i Węgry dostarczają soli; srebro, złoto i drogie kamienie wydobywa  się w Czechach3 a kraj Prusów dostarcza bursztynu.  Zmienia się zasadniczo Europa Środkowa i Wschodnia. Poziom kultury materialnej  tych ziem nie był niższy aniżeli w sąsiednich krajach zachodnich. Tu również  odnotowujemy nadania na rzecz kościoła i bogate budownictwo sakralne. Sztuka  zdobnicza i nauka obejmuje duchowieństwo, możnych i dwory monarsze4. Wenecja dzięki temu staje się centrum  handlu europejskiego, przede wszystkim z tego portu wyruszają pielgrzymi do  Ziemi Świętej. Uczestnicy wyprawy uzyskują rozgrzeszenie a często osiedlają się  w krainie Chrystusa. Jest to wstęp do wypraw krzyżowych. Pod koniec X wieku  Wenecja stopniowo opanowuje wybrzeża Morza Adriatyckiego5.
  W 973 roku  cesarzem rzymskim zostaje Otton II. Niemcy w tym czasie to I Rzesza, podzielona  na księstwa. Cesarz musiał przeciwstawić się opozycji. Panowanie Ottona II to  niekończące się wojny z Danią, Francją, Bawarią i Czechami. Dobre stosunki  łączyły Niemcy z Polską, której władca poślubił kuzynkę cesarza, Odę. Otton II  przybył do Rzymu w roku 980. Cesarz dążył do podboju całego Półwyspu  Apenińskiego, poniósł jednak klęskę w bitwie pod Stilo (982) z Saracenami  zajmującymi południe Italii i miastami włoskimi podlegającymi Bizancjum6. Zapewnił wybór syna na tron cesarski.  Zmarł nagle w Rzymie tuż po wyborze papieża Jana XIV. Jego cesarstwo przeżywa  poważny kryzys. W chwili śmierci cesarza wybucha powstanie Słowian Połabskich, którzy  nie tylko wyzwolili się spod władzy feudałów niemieckich, ale zniszczyli ziemie  saskie, zagładzie uległa organizacja kościelna a wierzenia pogańskie zostały  przywrócone.  Dania, pod  panowaniem Haralda Sinozębego7(940 - 986), odzyskuje niezależność i staje  się europejską potęgą Trwa ekspansja Wikingów, w roku 982 Eryk Rudobrody  dociera do Ameryki Północnej i zakłada swoje osady na Grenlandii. Jego następca  Leif Erikson dociera w roku 1000 do kontynentu amerykańskiego, na Półwysep  Labradorski8. W tej sytuacji władzę w imieniu Ottona III obejmuje, pochodząca z  Bizancjum, cesarzowa Teofano. Udaje się jej zażegnać walki o tron. Mieszko I  składa hołd nowemu
			  cesarzowi. Ale  nawet jego pomoc nie doprowadziła do odzyskania przez Niemcy władzy nad  Słowianami Połabskimi.  Za rządów  Teofano we Francji władzę obejmuje nowa dynastia, królem zostaje Hugo Kapet  (987), kończy się ostatecznie panowanie Karolingów9.  Syn Ottona II  Otton III, który samodzielne rządy obejmie w 994 roku, pragnął odbudować  Imperium Rzymskie, marzył o uniwersalnym państwie chrześcijańskim obejmującym  Europę Zachodnią i Bizancjum, w którym władza duchowna i świecka należy do  cesarza. Papież jest tylko jego pomocnikiem, to cesarz miał wyznaczać następców  świętego Piotra. Cierpiały na tym interesy niemieckie. Pomysły młodego cesarza  budziły sprzeciw w Niemczech i we Włoszech. Wpływ na cesarza miało greckie  otoczenie jego matki. Znał łacinę i grekę oraz historię starożytną, czuł  większy związek z Italią niż z Saksonią. Brunon był bliskim przyjacielem Ottona  III, podzielał jego plany polityczne i propagował uniwersalistyczne idee. Na  dworze władcy pełnił funkcję kapelana w czasie jego pobytu w Rzymie.  Cesarz przebywał tam od 996 roku, tylko przejściowo bawił w Polsce w roku 1000.  Papież Grzegorz V koronował go na imperatora. Młody władca przyjął tytuł  cesarza rzymskiego i ogłosił odnowienie Imperium Rzymskiego, wybudował pałac na  Awentynie i wprowadził styl i ceremoniał bizantyjski. Uniwersalizm  cesarski zyskał poparcie duchowieństwa, przede wszystkim nowego papieża  Sylwestra II10. Otton surowo zwalczał swoich  przeciwników, sam decydował, kto będzie papieżem (wypędził Jana XVI). Celem  cesarza było utworzenie federacji państw chrześcijańskich pod przewodnictwem  Niemiec. Ważną rolę miała odegrać Polska, która potrzebna była Ottonowi III do  walki ze Słowianami Połabskimi. Na zjeździe gnieźnieńskim Bolesław Chrobry  otrzymał tytuł patrycjusza rzymskiego. Włócznia świętego Maurycego miała mu  pomóc w tępieniu pogaństwa. Za zgodą cesarza powstało Królestwo Węgier. Nagle w  Rzymie wybuchł bunt przeciwko Ottonowi, umarł on w północnych Włoszech i został  pochowany w Akwizgranie. Plany uniwersalistyczne, obejmujące obok Germanii i  Italii, Galię i Słowiańszczyznę, ostatecznie upadły. W samych Niemczech coraz  większą rolę zaczynają odgrywać lokalni feudałowie, rozpoczyna się walka o tron  królewski11. Od roku 998  Brunon przebywa w Rzymie i Rawennie, pędząc tu życie zakonne  i pustelnicze. Przyjmuje zakonne imię Bonifacy. Przygotowuje się do pracy  misyjnej. Ulega wpływom głośnych reformatorów tamtych czasów benedyktynów  świętych Romualda i Nila, którzy popierali wzmocnienie roli cesarza w kościele12. Ideałem ówczesnego ascety jest  działalność misyjna i męczeństwo.  Papiestwo w  czasach Brunona najczęściej współpracuje z cesarstwem. Pojawiają się przejawy  rywalizacji pomiędzy papieżami rzymskimi i cesarskimi. Formalnie papieża  wybierał kler i lud rzymski, faktycznie decydował cesarz. Wybór przez  kardynałów wprowadzono dopiero w roku 105913. Benedyk VII (974 - 983), Rzymianin  współpracował z cesarzem i miał poparcie rzymskich rodów. Na synodzie w  981 roku zakazał symonii, czyli sprzedawania godności i dóbr kościelnych.  Papież realizował politykę cesarza i popierał go w walce z Bizancjum14. Prowadził reformę zakonną, założył na  Awentynie wspólnotę greckich i łacińskich mnichów. Klasztor słynął z pobożności  i nauki, działał według reguły Bazylego i Benedykta. Przebywał tu Święty  Brunon. Działalność tego klasztoru to odnowa życia monastycznego w środkowej  Italii.  Na teren całej  Europy rozszerzają się wpływy reformatorów z klasztoru w Cluny, który staje się  duchowym ośrodkiem zachodniego chrześcijaństwa. Zasady, na jakich opiera się  ten ruch to: liturgiczna służba Bogu, śpiew mnichów, uroczyste msze, dodatkowe  nabożeństwa i litanie, wielkie budowle sakralne i ich przepych (nowa  architektura), studia literackie i teologiczne oraz przepisywanie i  iluminowanie ksiąg15. W prawie kanonicznym panowała doktryna  wolnego kościoła, głoszono supremację papieską w sprawie doktryny  i jurysdykcji, praktycznie była to jednak tylko władza formalna16. Duchową i świecką ostoją społeczeństwa  jest biskup diecezjalny. Powszechnie uznawano posiadanie kościołów przez ludzi  świeckich i prymat cesarstwa17. Mszę odprawiano według mszału  karolińskiego, który był stosowany przez cały świat katolicki18.  Rzymem  rządziły rody patrycjuszowskie rywalizujące z cesarzami niemieckimi, którzy  byli formalnymi zwierzchnikami wiecznego miasta. Ofiarą tych walk padł Jan XIV,  który pochodził z Italii i został ustanowiony przez cesarza bez dokonywania  wyboru. Pokonany przez przeciwników zmarł w więzieniu19. Pod koniec X wieku przewagę zyskali cesarze. Papież Jan XV, Rzymianin zastąpił  świeckich i dziedzicznych urzędników papieskiej kancelarii kardynałami,  biskupami i opatami. Była to ważna reforma kurii rzymskiej, która uchroniła  papiestwo od wojny stronnictw. Mimo to papież porozumiał się z rzymską  arystokracją i blisko współpracował z cesarzową Teofano. W 993 roku dokonał  jako pierwszy uroczystej kanonizacji. Przyjął pod opiekę Polskę. Zmarł na  wygnaniu20.  Kiedy Brunon  znalazł się w Rzymie w 996 roku jako kapelan cesarza Ottona III papieżem został  Niemiec z Saksonii Grzegorz V. Desygnowany przez imperatora biskup Rzymu,  nazywa go opiekunem kościoła. Dokonuje uroczystej koronacji swego protektora.  Zakazał wyboru papieża za życia poprzednika. Wypędzony z Rzymu po wyjeździe  cesarza do Niemiec, powrócił po krwawym stłumieniu buntu Rzymian. Politykę  kościelna prowadził zgodnie z życzeniami cesarza21.  Umocnił rolę  papiestwa Sylwester II (999 - 1003), człowiek wykształcony, który był  nauczycielem Ottona III i pierwszym Francuzem na stolicy świętego Piotra.  Przyjaciel cesarza i jednocześnie zwolennik jego władzy w kościele, pragnął  władzy papieża nad biskupami. Zwalczał symonię i nepotyzm oraz odstępstwa od  celibatu. Wprowadził zasadę, według której mnisi mieli wybierać opatów.  Wspólnie z cesarzem zorganizował kościół w Polsce i na Węgrzech, gdzie  wysłał koronę królewską. Opuścił Rzym wraz z cesarzem22.  Po jego  odejściu papiestwo wróciło do rzymskich rodów23. Jan Krescencjusz próbował przywrócić w  Rzymie republikę24. Papieżem został człowiek żonaty,  rzymski arystokrata Jan XVII. To on wydał zgodę na wysłanie polskich misjonarzy  do pogańskich Słowian25. Jego następcą został Jan XVIII (1003  -1009), kardynał i Rzymianin, którego popierała rzymska arystokracja na czele z  rodem Krescencjuszy. Poprawił stosunki z Konstantynopolem, sam decydował w  sprawach organizacyjnych kościoła, kanonizował uroczyście polskich męczenników  zabitych w Międzyrzeczu (1004)26. Terytorium zarządzane  przez papieża, który składał przysięgę wierności cesarzowi, stanowiło część  Niemiec. Kościół całkowicie zależał od cesarza i często był narzędziem jego  polityki. Cesarzy nazywano wikariuszami Chrystusa, wywodząc stąd ich prawo do  zwierzchnictwa nad papiestwem27. Od 973 roku we Włoszech tworzone są  pierwsze zalążki statutów municypalnych. Powstają komuny miejskie i rośnie  znaczenie miast, głównie morskich, nad którymi władzę świecką sprawują biskupi,  niżsi feudałowie i urzędnicy28. Budowane są pierwsze katedry. Rośnie  zaludnienie kraju, rozwijają się tereny wiejskie29. Panuje przekonanie o przynależności do  jednej chrześcijańskiej republiki rzymskiej, w której uniwersalną misję pełnią  papieże. Mapa Półwyspu Apenińskiego to Królestwo Włoch i Republika Wenecji  na północy, Państwo Kościelne i Cesarstwo Bizantyjskie na południu oraz  Arabowie na Sycylii30.  W Polsce  umiera Mieszko I a władzę obejmuje Bolesław Chrobry, który w roku 1000 gościł w  Gnieźnie cesarza Ottona III. Wcześniej Bolesław jako gorliwy chrześcijanin  wysyła czeskiego biskupa Wojciecha do pogańskich Prusów31.  Na prośbę księcia Bolesława Chrobrego Brunon rozpoczyna bardzo rozległą  działalność misyjną i polityczną. Jako ochotnik zgłasza się do misji w Polsce.  Jego poczynania popiera papież Sylwester II. Z jego rąk przyszły święty  otrzymuje tytuł arcybiskupi i specjalne pełnomocnictwo32.  Władca Polski liczy na pomoc Brunona przy nawracaniu Słowian Połabskich. Jest  to zgodne z planami cesarza Ottona III. Ten jednak umiera nagle 23 stycznia  1002 roku.  Do roku 984  kościołem misyjnym w Polsce kieruje biskup Jordan a po nim biskup Unger. Polska  podlega bezpośrednio papieżowi Janowi XV (985 - 996), reguluje to dokument  Dagome Iudex (990). W roku 1000 powstaje metropolia gnieźnieńska pod patronatem  świętego Wojciecha. Od Ottona III Bolesław Chrobry otrzymuje prawo inwestytury  biskupów i opatów. Arcybiskupem został Radzim - Gaudenty (1000 - 1011), brat  Wojciecha. Powstały trzy nowe biskupstwa - w Krakowie, Wrocławiu i Kołobrzegu.  Niezależna pozostała diecezja poznańska. W Poznaniu działała prężna  benedyktyńska wspólnota zakonna, z niej wywodzili się pierwsi polscy misjonarze33. Dalej 
			
 1Charakterystykę sporządzono na podstawie: T.  Manteuffel, Historia powszechna  Średniowiecza, Warszawa 1975 r., s. 173 -174.2 Zespół M. Michalika, Kronika ludzkości, Warszawa 1993 rok, s. 280.
 3 Tamże, s. 278.
 4 T. Manteuffel, opus  citati, s. 294.
 5 G. Procacci, Historia  Włochów, Warszawa 1983 r., s. 18.
 6 J. Gierowski, Historia  Włoch, Warszawa 1983 r., s. 53.
 7 Zespół M. Michalika, opus citati, s. 278
 8 Tamże, s. 276.
 9 Zespół M. Michalika, opus citati, s. 276.
 10 Tamże, s. 280.
 11 W.Czaplinski,A.Galos,W.Korta, Historia Niemiec, Warszawa 1981, s. 103-117
 12 J. Gierowski, opus citati, s.52.
 13
				G. Procacci, opus  citati, s. 14.
 14 R. McBrien, Leksykon papieży, Warszawa 2003 r., s.  117.
 15 M. Knowles, D. Obolensky, Historia kościoła, Warszawa 1988 rok, t. 2 s. 99.
 16 Tamże, s. 113.
 17 Tamże, s. 114.
 18 Tamże, s. 117.
 19 R. McBrien, opus citati,  s. 118.
 20 Tamże, s. 118.
 21 Tamże, s. 119.
 22 Tamże, s. 120.
 23 M. Knowles, D. Obolensky, opus citati,  s. 59.
 24 J. Gierowski, opus citati, s. 53.
 25 R. McBrien, opus citati,  s. 120.
 26 Tamże, s. 120.
 27 M. Knowles, D.  Obolensky, opus citati, s. 67.
 28 J.  Gierowski, opus citati, s. 54.
 29 G. Procacci, opus citati, s. 17 i 22.
 30 Tamże, s. 11 - 12.
 31 M. Knowles, D. Obolensky, opus citati, 415.
 32 Tamże, s. 420
 33 Tamże, s. 419.
 Do góry |