Wstęp
Platforma Obywatelska na Ziemi Ełckiej zobowiązuje
się dążyć do:
Utrzymania partnerskiej współpracy między samorządem miejskim
i powiatowym - przede wszystkim w oświacie, służbie zdrowia
i utrzymaniu dróg.
Wspierania przedsiębiorczości - przyjazna przedsiębiorcom
polityka w dziedzinie podatków lokalnych, ograniczenie biurokracji,
stworzenie systemu zachęt do inwestowania w Ełku, więcej środków
na inwestycje samorządowe (pozyskiwanie środków zewnętrznych).
Pomoc prawna osobom rozpoczynającym działalność gospodarczą.
Ograniczenia bezrobocia - popieranie przedsiębiorczości
jako sposobu na tworzenie nowych miejsc pracy, wspieranie aktywnych
form ograniczania bezrobocia i zatrudniania absolwentów. Realizacja
zasady: przynajmniej jedna osoba w rodzinie ma pracę. Przeciwdziałanie
bezrobociu poprzez organizowanie prac publicznych. Kapitał, jakim
dysponuje Ziemia Ełcka powinien zostać zorganizowany i uruchomiony,
trzeba realizować taki program gospodarczy, który da szansę powodzenia
na miarę zdolności i pracowitości obywateli. Kształcenie dorosłych.
Samorząd powinien wspierać rozwiązywanie kwestii społecznych. Pozyskanie
do Ełku inwestora strategicznego złagodzi problem bezrobocia.
Poprawy bezpieczeństwa - więcej patroli policji
w miejscach niebezpiecznych. Przeciwdziałanie przemocy w szkołach.
Walka z narkomanią i alkoholizmem. Zajęcia dodatkowe dla dzieci
i młodzieży w szkołach i Ełckim Centrum Kultury. Poprawa stanu opieki
przedszkolnej. Lepsze wyposażenie policji i staży pożarnej.
Poprawy stanu dróg - dokończenie budowy ełckiej
obwodnicy. Tworzenie nowych parkingów. Więcej dróg na istniejących
osiedlach. Systematyczna poprawa nawierzchni dróg na terenie miasta
i powiatu oraz wymiana zniszczonych chodników. Poprawa funkcjonowania
komunikacji publicznej. Dokończenie zagospodarowania brzegów jeziora
i dążenie do jego przejęcia przez samorząd miejski. Potrzebna jest
całkowita zmiana organizacji ruchu drogowego między ulicami Mickiewicza,
Kościuszki oraz Wojska Polskiego i Dąbrowskiego. Nowa organizacja
ruchu powinna zostać zaprojektowana po wnikliwych badaniach, obserwacjach
i dyskusji.
Rozwijania nowoczesnej edukacji - położenie nacisku
na nauczanie języków obcych i informatyki w ełckich szkołach. Jeden
prężny ośrodek doskonalenia nauczycieli Zajęcia pozalekcyjne dla
dzieci i młodzieży.
Promowania sportu i kultury fizycznej - Uczniowskie
klub sportowy i klasy sportowe w każdej szkole. Wspieranie klubów
sportowych. Stworzenie parku dla młodzieży. Rozwój sportów wodnych
w oparciu o Międzyszkolny Ośrodek Sportowy i Pływalnię. Modernizacja
obiektów sportowych istniejących przy szkołach. W przyszłości budowa
w Ełku nowoczesnej hali widowiskowo - sportowej.
Popierania lokalnych inicjatyw kulturalnych -
wspieranie ełckich stowarzyszeń kulturalnych. Przywrócenie ECK roli
lokalnego centrum kultury. Powołanie w Ełku szkoły muzycznej II
stopnia w ramach szkoły artystycznej, promowanie młodzieży uzdolnionej
artystycznie. Zorganizowanie imprezy kulturalnej o zasięgu ogólnopolskim.
Zagospodarowanie zamku.
Wykorzystania szansy, jaką stwarza integracja europejska - przygotowanie
programów i środków finansowych, które pozwolą pozyskiwać fundusze
europejskie. Wymiana kulturalna i młodzieżowa.
Wspierania najbardziej potrzebujących - pomoc
rodzinom wielodzietnym i niepełnym, osobom starszym. Stypendia dla
zdolnych uczniów z ubogich rodzin. Rozwój rodzinnych form opieki
nad dzieckiem. Poprawa sytuacji osób niepełnosprawnych. Likwidacja
barier architektonicznych. Przeprowadzenie uwłaszczenia lokatorów
mieszkań komunalnych na korzystnych dla nich warunkach.
Rozwijania Ełku jako miasta ekologicznego - odpowiednia
gospodarka odpadami i modernizacja wysypiska, doprowadzenie do segregacji
śmieci. Tworzenie turystycznych tras rowerowych. Edukacja ekologiczna
w szkołach. Dalsza poprawa stanu wód jeziora.
Do góry
1.Wartości
Władza samorządowa pełni służebną rolę wobec społeczności lokalnej.
Najważniejszy jest człowiek oraz realizacja konstytucyjnych zasad
solidarności i pomocniczości. Tylko dzięki silnym więzom rodzinnym
można z pokolenia na pokolenie przekazywać postawy, które umożliwiają
funkcjonowanie konkurencyjnej gospodarki i zdrowej demokracji. Administracja
nie może się rozrastać ponad miarę i powinna służyć potrzebom ludzi.
Ludzie zaś muszą być odpowiedzialni za to, co robią ze swoim życiem,
a zarazem troszczyć się o los swoich współobywateli. Społeczeństwo
i gospodarka muszą wynagradzać inicjatywę i zasługi. Dzięki temu
każde kolejne pokolenie będzie mogło żyć lepiej niż poprzednie.
Bez oparcia systemu wartości na chrześcijańskim dekalogu trudno
byłoby realizować ideę społeczeństwa obywatelskiego. Rolą władzy
samorządowej jest pobudzanie aktywności społecznej, pomaganie ale
nie wyręczanie. Władza nie jest sama dla siebie, ale dla ogółu obywateli.
Zatem w jej szeregach, zamiast "swoich", muszą być najlepsi.
Inicjatywa
Inicjatywa jest motorem nowoczesnego społeczeństwa. Bez niej nie
ma postępu i "małej ojczyzny". Jednym z najważniejszych
zadań jest właśnie rozniecanie iskierek inicjatyw i stwarzanie warunków
dla ich realizacji. Żadne dziecko i student nie powinny dziedziczyć
biedy i bezradności dlatego, że urodzili się i wychowali w słabiej
rozwiniętym regionie. Zrobimy wszystko, by ułatwić mieszkańcom inicjatywy
obywatelskie, a przedsiębiorcom - otwieranie nowych firm i tworzenie
nowych miejsc pracy. Oprócz uregulowań na szczeblu centralnym samorząd
może zoptymalizować podatki i opłaty, przyciągać inwestorów zewnętrznych,
wspierać podejmowanie samo-zatrudniania, przełamywać bariery natury
administracyjnej, wspierać ducha inicjatywy małych i średnich przedsiębiorstw,
tworzyć fundusz poręczeń kredytowych, stymulować popyt realizowanymi
inwestycjami publicznymi. Polityka gospodarcza powinna wspierać
ludzkie inicjatywy, a nie niweczyć je. Prawdziwym i trwałym rozwiązaniem
nie jest inicjatywa państwowa, czy samorządowa, ale właśnie inicjatywa
obywatelska. Dzięki niej osiągniemy wyższą świadomość społeczną
i wyższe tempo wzrostu gospodarczego. Wierzymy, że można wytworzyć
u nas etykę publiczną, która wyniesie tych, którzy są liderami w
szkołach, środowiskach młodzieżowych, (np. młodzieżowa rada miasta
lub powiatu), kulturze, biznesie, życiu społecznym na piedestał
samorządowych (może narodowych) bohaterów i patriotów. Ci, którzy
podejmą ryzyko nie mogą mieć gwarancji sukcesu, ale zasługują na
pomoc, która pobudzi ich kreatywność i odwagę. Nasza wizja samorządu
jawi się zatem nie tylko jako lokalna administracja, ale przede
wszystkim jako współorganizator i "sponsor" oddolnych
inicjatyw.
Jednostka ważniejsza niż samorząd i państwo
Bóg obdarzył prawami człowieka a nie samorząd i państwo. Korporacje
publiczne wymyślone przez człowieka istnieją tylko po to, by służyć
wspólnej woli swoich obywateli. Dlatego demokracja i wolny rynek
są podstawą nie tylko postępu, lecz także godności. Władza musi
ułatwiać, a nie utrudniać życie obywatelowi. Kto o tym zapomina,
szybko traci swoją legitymację. Przeto administracja samorządowa
będzie życzliwa dla obywateli, skutecznie realizując zasadę pomocniczości.
Urzędnicy zaś będą mieli szansę i obowiązek uczciwej i zaszczytnej
służby publicznej.
Odpowiedzialność
Każdy obywatel ma określone obowiązki. W życiu liczą się nie tylko
walka o przeżycie i sukces jednostki. Swoją wartość ma współczucie
i solidarność. Jako obywatele musimy rozwiązywać własne problemy,
ale też wspierać innych. Klasyczna idea samorządu opiera się na
wyzwoleniu energii tkwiącej w obywatelach "małej ojczyzny"
i poczuciu odpowiedzialności. By to rozwijać potrzebne są zachęty
do kreowania aktywności lokalnej, poczucie odpowiedzialności, pobudzenia
organizacji pozarządowych. W przyszłości sektor organizacji działających
bez zysku może odegrać kluczową rolę w rozwiązywaniu problemów społecznych,
np. dostarczać żywność potrzebującym, pielęgnować chorych i niedołężnych,
uczyć dzieci, dbać o czystość środowiska. Możemy zrobić znacznie
więcej, by się tego nauczyć.
Rodzina
Ani demokracja, ani gospodarka wolnorynkowa nie powiodą się bez
wartości, które nabywamy w rodzinie - poświęcenia, bezinteresowności,
współpracy, poczucia wspólnoty i troski o innych. Wychowanie w rodzinie
nigdy nie jest łatwe. Lecz dziś utrzymanie więzi rodzinnych wymaga
stawienia czoła nowym wyzwaniom. Troską samorządu powinno być pielęgnowanie
wartości związanych z rodziną. Siła gospodarki, siła wspólnoty samorządowej
nigdy nie będzie duża, jeśli będzie wynikała ze słabości polskiej
rodziny.
Dobro wspólne
Do 1989 roku my obywatele dystansowaliśmy się od rządzących, bo
nie byli oni wybierani w sposób demokratyczny. Ukształtowała się
wówczas alienacja społeczności do spraw publicznych. Rządzący to
byli "oni", a "my" - to ci rządzeni. Dziś jest
naprawdę inaczej. Samorząd jest lokalną wspólnotą wszystkich mieszkańców,
którzy oddając swój głos w wyborach decydują o kształcie i perspektywach
rozwoju swojego dobra wspólnego. Samorząd ma osobowość prawną, dysponuje
majątkiem komunalnym, jest "własnością" wszystkich mieszkańców
i ma dużą autonomię w podejmowaniu decyzji i kształtowaniu rozwoju.
Istnieje naturalny związek między interesami indywidualnymi, a interesem
grupowym samorządu. Utrwalenie tej świadomości jest szansą na zmianę
mentalności i wrażliwości społecznej oraz podejmowania działań na
rzecz dobra wspólnego.
Do góry
2.Strategia dla rozwoju
Aby celowo i sprawnie zarządzać trzeba mieć dobre instrumenty i
kompetentnych ludzi. W czasie polskich starań o wejście do Unii
Europejskiej szanse naszego samorządu tkwią w pozyskaniu jak największych
środków dla wyrównania szans rozwojowych i zmniejszenia poziomu
bezrobocia. Zasadniczym narzędziem zarządzania jest strategia rozwoju.
W naszym przekonaniu winien to być rozwój zrównoważony, a więc zgodnie
z naturą, środowiskiem; dający możliwość optymalnego zatrudnienia
i realizacji usług niezbędnych dla lokalnej społeczności. Ełk jawi
się w naszej wizji ważnym ośrodkiem sub -regionalnym o charakterze
ponad-powiatowym, ładną stolicą Mazur, miastem czystym, ekologicznym,
atrakcyjnym, rozwojowym, przyjaznym dla mieszkańców i przyjezdnych.
Współdziałanie z innymi samorządami
Znane powiedzenie twierdzi prawdziwie, że "zgoda buduje, a
niezgoda rujnuje". Wysoko postawiony próg wartości inwestycji,
które mogą być dofinansowane ze środków unijnych drastycznie limitują
możliwości ubiegania się o środki zewnętrzne przez pojedyncze samorządy.
Zdarza się, że samorządowi trudno wyasygnować nawet 25 % wkładu
własnego po to, aby doprowadzić do pozyskania pozostałych 75 % ze
źródeł zewnętrznych. Dlatego wskazane jest połączenie wszystkich
sił i interesów naszych samorządów w celu wyartykułowania najważniejszych
wspólnych zadań tak, by pozyskać dla Ełku jak największe środki
na inwestycje. Nowe inwestycje z pewnością ograniczą poziom bezrobocia.
Bez autentycznego, szczerego współdziałania samorządów można nic
nie osiągnąć. Sztandarowym przykładem wspólnej inwestycji gmin i
powiatu pod kierownictwem miasta jest z pewnością wysypisko śmieci.
Jest to strategiczne zadanie, na które jednak nie uda się pozyskać
środków zewnętrznych, gdy będzie realizowane tylko przez jedną gminę
i wyłącznie na jej potrzeby bez współdziałania z innymi samorządami.
Jednocześnie mając na uwadze strategię rozwoju, ekologię i nowoczesne
standardy w tym zakresie problem odpadów stałych w Ełku nie może
dalej pozostawać bez załatwienia. Jest wiele innych obszarów do
zagospodarowania razem przez lokalne wspólnoty samorządowe.
Polityka podatkowa
Omawiając w naszym programie politykę podatkową bierzemy pod uwagę
projekty zmian w podatkach centralnych i lokalnych proponowane przez
władze państwowe. Wysokie obciążenia fiskalne nie sprzyjają aktywności
gospodarczej. Z inspiracji władz lokalnych administracja rządowa
winna rozważyć zmniejszenie wszelkich obciążeń fiskalnych. Może
to dotyczyć podatków centralnych, ale i tych, które zasilają budżet
miasta, np. obniżenie stawek ryczałtu ewidencjonowanego, czy karty
podatkowej. W zamian winno się rozszerzyć zakres przedmiotowy i
podnieść limity uprawniające do opodatkowania w formie karty podatkowej
(ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych). Można rozważać obniżenie
stawek podatkowych w podatku od spadków i darowizn tej części przychodów,
która będzie przeznaczona na rozpoczęcie lub rozwój działalności
gospodarczej. Opodatkowanie ryczałtowe można rozszerzyć na przedsiębiorców
świadczących usługi pośrednictwa w handlu hurtowym, pośrednictwa
finansowego, w zakresie edukacji oraz usługi świadczone przez przedstawicieli
wolnych zawodów. Opodatkowanie w formie karty podatkowej należy
umożliwić lekarzom, dentystom, pielęgniarkom, technikom medycznym
i przedsiębiorcom handlującym artykułami nie-żywnościowymi. Nie
bez znaczenia są także uproszczenia we wpłacaniu zaliczek na podatek
dochodowy, składaniu deklaracji podatkowych i zwiększenie odpisu
amortyzacyjnego w pierwszym roku podatkowym. Decyzją władz samorządu
można optymalizować podatki i opłaty lokalne. W imię nawet przejściowego
spadku dochodów podatkowych warto pokusić się o zmniejszenie stawek
podatkowych i opłat tak, by przedsiębiorcy i nowe podmioty czuli
się zachęceni do zwiększenia aktywności gospodarczej. W konsekwencji,
w dłuższym horyzoncie czasowym zwiększona ilość podatników dostarczy
z pewnością większą wartość dochodów podatkowych niż przed zmianą.
Jako zasadę należy przyjąć zwolnienia, czy ulgi podatkowe w pierwszym
okresie prowadzenia działalności gospodarczej przez nowoutworzone
podmioty. Jest to jeden z wielu elementów strategii dla zmniejszanie
bezrobocia i rozwijania lokalnej przedsiębiorczości.
Rozwój stymulowany budżetem
Jedną z klasycznych funkcji finansów publicznych jest stymulowanie
rozwoju. W naszych warunkach gospodarczych funkcja stymulacyjna
nabiera szczególnego znaczenia. Chodzi przede wszystkim o zintensyfikowanie
inwestycji tak, by pobudzić lokalny rynek. Najpotrzebniejszymi zadaniami
o charakterze inwestycyjnym są: wysypisko śmieci, budowa obwodnicy,
hali sportowej, budownictwo mieszkaniowe, drogi i ulice na osiedlach
o nieutwardzonych nawierzchniach, oczyszczalnia wód deszczowych
i wiele innych. Środki własne samorządu wsparte dofinansowaniem
zewnętrznym posłużą do rozruszania lokalnego rynku, a tym samym
do wzrostu zatrudnienia. Strategia finansów lokalnych będzie zmierzać
w kierunku rozszerzania frontu inwestycyjnego w oparciu o środki
Unii Europejskiej i inne zasilenia zewnętrzne. Koniecznym wyzwaniem
jest rozpoczęcie budowy tanich mieszkań o charakterze socjalnym.
Miasto zajmie się innymi ważnymi inwestycjami, w tym także ulicami
na osiedlach. Do rozkręcenia inwestycji zostaną wykorzystane wszystkie
możliwe rozwiązania finansowe np. emisja obligacji albo system BOOS
(zbuduj i prowadź). Trzeba dążyć do decentralizacja uprawnień i
pieniędzy do samorządów. Pozyskanie inwestorów strategicznych do
spółek komunalnych (modernizacja, zarządzanie, odciążenie budżetu).
Zwiększenie dochodów budżetu: prywatyzacja zbędnego mienia, obligacje
komunalne, pozyskiwanie funduszy europejskich.
Przede wszystkim przedsiębiorczość
Obecna sytuacja przedsiębiorstw jest zła i wymaga działań nadzwyczajnych.
Konieczne jest działanie na rzecz likwidacji barier biurokratycznych
oraz wprowadzenie zachęt finansowych. Wskazane są ułatwienia dla
przedsięwzięć w sektorze wytwórczym i usługowym. Nowe regulacje
winny dotyczyć procesu rejestracji, prowadzenia działalności, uproszczenia
rozliczeń ubezpieczeniowych, podatkowych, a także sprawozdawczości
i kontroli ze strony organów zewnętrznych. Przedsiębiorca rozpoczynający
działalność powinien odwiedzić rejestr sądowy lub organ ewidencyjny
tylko raz, zaś te organy same poprowadzą dalszy tok postępowania.
Winna się zmniejszyć liczba wymaganych deklaracji i sprawozdań oraz
kontroli. Uzyskane dzięki temu oszczędności winny zasilić działania
na rzecz rozwoju. Działania samorządu będą zmierzać w kierunku pobudzania
aktywności obywateli do podejmowania działalności gospodarczej,
zakładania podmiotów o charakterze gospodarczym, stowarzyszeń, fundacji,
spółdzielni. Będzie premiowana aktywność obywatelska, a nie bezczynność.
Ulice osiedlowe będą realizowane przy zaangażowaniu mieszkańców
i z wykorzystaniem robót publicznych. Można sobie wyobrazić, że
realizacji inwestycji podejmie się stowarzyszenie mieszkańców, które
zaangażuje środki własne swoich członków, fachowców w ramach robót
publicznych spośród osób pozostających bez pracy (pod najlepszym
nadzorem stowarzyszenia) i wykorzysta środki finansowe wyasygnowane
przez miasto. Inicjatywa zaowocuje oddaniem do użytku nowych ulic,
zwiększeniem miejsc pracy i aktywizacją lokalnego środowiska. Miasto
zainicjuje utworzenie wspólnego funduszu poręczeń kredytowych adresowanego
do małych i średnich przedsiębiorstw. Jednym z pomysłów może być
utworzenie podmiotu (fundacji), której zadaniem będzie doradztwo
w zakresie przemian w służbie zdrowia i usługach finansowych adresowanych
do innych samorządów. Każdy pomysł na tworzenie nowych miejsc pracy
w Ełku będzie mile widziany. Lokalne bariery administracyjne będą
rozwiązywane przy pomocy pracowników urzędu miasta. Samorząd wypełnia
wszakże pomocniczą rolę wobec swoich mieszkańców.
Czynniki miastotwórcze
Miasto aspirujące do roli autentycznej stolicy regionu uwzględni
w swoich planach rozwoju takie zmiany, które przyczynią się do wykreowania
niekwestionowanej wiodącej pozycji. Będziemy zabiegać o utworzenie
instytucji publicznych o charakterze ponad-powiatowym, np. sądu
okręgowego, szkoły artystycznej, w tym szkoły muzycznej II stopnia,
szpitala wojennego. Nie bez znaczenia będą zachęty do rozwijania
ośrodka akademickiego, rozbudowy bazy hotelowej, pensjonatów ze
szczególnym uwzględnieniem uroku miasta z jeziorem w centrum. O
walorach miasta decyduje także obecność uznanych (niekoniecznie
obcych) przedstawicieli szybkiej gastronomii, stacji paliw, czy
handlu detalicznego. Dzięki temu odwiedzinami w naszym mieście będą
zainteresowani obywatele spoza naszego powiatu, a to spowoduje wzrost
obrotów handlowych, zwiększenie wpływów podatkowych, zwiększenie
atrakcyjności miasta i zmniejszenie bezrobocia. Przy okazji zwiększy
się zapotrzebowanie na inne usługi, oferowane np. przez pływalnię
miejską, instytucje kulturalne, czy bary lub restauracje. Poza centrum
handlowym Ełk ma szansę odgrywać także większą rolę w zakresie turystyki,
kultury, sportu i usług. Wystarczy dostrzegać i subtelnie wspierać
pojawiające się inicjatywy. Stolica Mazur czyli ośrodek, który wpływa
na rozwój regionu. Imprezy kulturalne, sportowe, gospodarcze (np.
sympozjum naukowe) o charakterze ogólnopolskim. Wszak stolica to
ośrodek administracyjny, społeczny, gospodarczy, kulturalny, naukowy
i polityczny danego obszaru, regiony czy państwa. Jeśli w przyszłości
mieszkańcy zadbają o rozwój społeczny, gospodarczy, kulturalny i
naukowy naszego miasta to Ełk zyska szansę stać
się prawdziwą stolicą Mazur.
Do góry
3.Przyjazny samorząd
Obywatele nie są petentami samorządu. Odwrotnie, to władza samorządowa
pełni służebną rolę wobec obywateli. Administracja musi wyzbyć się
negatywnych nawyków biurokracji i wprowadzić więcej jawności. Podejmowane
działania będą konsultowane społecznie, a jawność stanie się absolutnym
priorytetem. Przebudujemy nasz samorząd na przyjazny obywatelom.
Skupimy uwagę na rozszerzaniu horyzontów młodzieży i inspirowaniu
do zdobywania Polski, Europy, świata. Dużą wagę przypiszemy inicjatywom
obywatelskim, budującym naszą "małą ojczyznę", wzmocnieniu
roli organizacji pozarządowych i wolontariatu w realizacji zadań
lokalnych we współpracy z samorządem.
Bez polityki
Głównymi zadaniami samorządu, poza działaniami prorozwojowymi,
są usługi komunalne, oświata, opieka społeczna, ład przestrzenny,
kultura i zaspokajanie innych potrzeb wspólnoty lokalnej. Realizacja
tych zadań nie wymaga ingerencji polityki. Nasza władza będzie miała
charakter obywatelski, nie partyjny. Jej podstawą będą fachowcy
w określonych branżach, o niekwestionowanych kompetencjach, rzetelni,
aktywni, mający dokonania, popularni w środowisku lokalnym i ambitni.
Podstawową zasadą wyłaniania kandydatów będą postępowania konkursowe.
Młodzi, odważni, profesjonalni odnajdą w tym swoją szansę.
Różnorodność podmiotów
Usługi samorządowe mogą być realizowane przez różne podmioty,
nie tylko budżetowe. Rolą samorządu jest zapewnienie ciągłości i
(współ)finansowania) świadczonych usług. Wykonywanie zaś można powierzyć
zarówno budżetowym, jak i pozabudżetowym podmiotom, powstałym w
wyniku aktywności społecznej, np. stowarzyszeniom, fundacjom, spółdzielniom
i innym organizacjom pozarządowym. Zaleta nowych propozycji tkwi
w autentycznej aktywności, pasji działania i odbiurokratyzowaniu,
czego przeważnie brakuje w tradycyjnych jednostkach budżetowych.
Można sobie wyobrazić przedszkole prowadzone przez stowarzyszenie
nauczycieli i rodziców bądź szkołę prowadzoną przez spółdzielnię
założoną przez związki zawodowe, nauczycieli i rodziców. Choć na
pierwszy rzut oka wygląda to nazbyt awangardowo, to jest przyszłością.
Są pozytywne efekty takich działań w społecznościach państw o utrwalonej
demokracji. Bez nowych propozycji będzie trudniej rozwiązywać nieznane
dotychczas problemy. Jednak nic na siłę, propozycje formy organizacyjnej
zgłoszą sami zainteresowani.
Oświata
Nadrzędnym celem jest zapewnienie wysokiego poziomu nauczania
języków obcych i informatyki we wszystkich typach szkół (odpowiednie
wyposażenie pracowni językowych i komputerowych). Dobra znajomość
tych dziedzin jest przepustką do godnego życia w przyszłości, pracy,
awansu, zamożności. Stworzenie takich możliwości i warunków do poszerzania
horyzontów młodym jest dla nas wyzwaniem, które zobowiązujemy się
podjąć. Trzeba też dostrzec pozytywne efekty nauki praktycznych
umiejętności radzenia sobie w życiu, np. przechodzenie dzieci przez
przejścia dla pieszych, zasady ruchu drogowego, karta motorowerowa.
W gimnazjach można wprowadzać elementy wiedzy o istocie wspólnoty
lokalnej. Należy odpowiednio wykorzystać należące do miasta i powiatu
obiekty oświatowe i poprawić stan techniczny obiektów szkolnych,
w tym sal gimnastycznych. Trzeba zapewnić dalszy rozwój edukacji
ekologicznej i szkolnictwa wyższego. Mazurskie Towarzystwo Naukowe
jako centrum rozwoju badań naukowych. Wydanie monografii Ełku. Podsumowanie
15 lat samorządu na ziemi ełckiej. Jednolita sieć szkolna i rozwój
filii uniwersytetu. Dążenie do zmiany zasad podziału subwencji oświatowej
i odbiurokratyzowania edukacji Program pracy z trudną młodzieżą
- osiedlowe centra młodzieżowe. Przekształcenie szkolnych obiektów
sportowych w osiedlowe centra sportowe w oparciu o środki UE.
Opieka społeczna
Pomoc społeczna nie może mieć charakteru stałego i powszechnego.
Pomagając wszystkim nie pomagamy nikomu. Pomoc będzie adresowana
do najbardziej potrzebujących i będzie miała za cel autentyczne
wsparcie trwałego wyswobodzenia się z trudnej sytuacji ekonomicznej.
Jako zasadę przyjmiemy, że obywatele będą się utrzymywać dzięki
swojej aktywności zawodowej i temu będą poświęcone ukierunkowane
działania samorządu. Świadczenia społeczne o ciągłym charakterze
prowadzą do trwałej apatii i eliminują aktywność. Zamierzamy to
zmienić strukturalnie, ale dostrzegamy niemałe obszary biedy, gdzie
trzeba udzielić istotnej pomocy. Opieka społeczna jest dużym polem
do działania dla organizacji pozarządowych, społecznych, kościelnych,
które niejednokrotnie znakomicie rozumieją konstytucyjną zasadę
solidarności społecznej, czyli dobrowolne dzielenie się przez zamożnych
częścią efektów swoich osiągnięć z osobami będącymi w potrzebie.
Samorząd odegra w tych działaniach rolę skutecznego organizatora
i współ-finansującego pomoc materialną.
Budownictwo mieszkaniowe
W ostatnich latach problemy braku mieszkań są może mniej wyraziste,
ale występują. Samorząd nie będzie konkurował z komercyjnym budownictwem.
Miasto jako właściciel sporej części substancji mieszkaniowej winno
o nią dbać i podwyższać jej standard. Brakuje jednak w Ełku taniego
budownictwa socjalnego i zastępczego. Tę lukę trzeba wypełnić.
Tereny wiejskie
Sytuacja terenów wiejskich Powiatu Ełckiego wymaga działań nadzwyczajnych,
często wykraczających poza ustawowe obowiązki samorządu. Stworzenie
systemu doradztwa wspierającego rolników przy przekształcaniu gospodarstw,
dostarczającego informacji o możliwościach polskiego rolnika w Unii
Europejskiej, udzielającego fachowych porad prawnych Wspieranie
gmin w zakresie pomocy socjalnej dla najuboższych mieszkańców wsi
i tworzenia placówek opiekuńczo - wychowawczych na wsi. Rozszerzenie
powiatowego systemu stypendialnego tak, by wspierał w szerszym zakresie
naukę młodzieży wiejskiej w powiatowych szkołach ponad gimnazjalnych.
Stworzenie systemu wspierania inwestycji proekologicznych na terenach
wiejskich z Powiatowego Funduszu Ochrony Środowiska. Przeznaczenie
większych środków będących w dyspozycji Powiatowego Zarządu Dróg
na poprawę stanu dróg na terenach wiejskich. Należy w tym zakresie
kontynuować współpracę z samorządami gminnymi.
Zdrowie
Organizowanie lecznictwa szpitalnego i specjalistycznego jest zadaniem
o charakterze powiatowym. Miasto będzie pomagać w tworzeniu warunków
do powołania w Ełku silnego centrum medycznego, tak aby mieszkańcy
mieli dostęp do nowych sposobów leczenia. Lokalizacja naszego miasta
sprzyja pozyskiwaniu pacjentów spoza Ziemi Ełckiej. Dzięki temu
są szanse na podniesienie rangi szpitala do ponad-powiatowej.
Turystyka i rekreacja.
Rozwój Ełku jako miasta turystycznego - promocja miasta w Polsce
i na świecie, kolej wąskotorowa i odpowiednie zagospodarowanie terenów
na jej trasie, zapewnienie szybkiego połączenia miast EGO. Utworzenie
miejskich terenów rekreacyjnych za jeziorem. Kanał łączący Pojezierze
Ełckie z Wielkimi Jeziorami Mazurskimi.
Do góry |