|
|
|
|
|
Uwagi na temat zmian w organizacji zarządzania szkołami w mieście Ełk |
- Należy zreorganizować pracę Wydziału Edukacji i wzmocnić go kadrowo. Należy poprać obieg dokumentów pomiędzy szkołami i Urzędem Miasta. O wszelkich zmianach w budżetach szkół dyrektorzy powinni być informowani w formie pisemnej. Podstawowe dokumenty związane z funkcjonowaniem szkół (arkusze organizacyjne i aneksy do nich) powinny wracać do szkoły w ciągu 30 dni.
Zastępca Prezydenta |
Wydział Edukacji Urzędu Miasta |
Sekretariat (1) |
Naczelnik Wydziału Edukacji |
Zespoły |
Finansowy (2) |
Organizacyjny (2) |
Inwestycyjny (2) |
planowanie i realizacja budżetów szkół, analizy finansowe, współpraca z księgowymi jednostek organizacyjnych. |
arkusze organizacyjne i aneksy do nich, zajęcia pozalekcyjne i indywidualne, analizy zmian organizacyjnych. |
inwestycje i remonty, pozyskiwanie środków unijnych, pomoc w tworzeniu programów i pozyskiwaniu dotacji. |
- Spadająca liczba uczniów wymusza zmiany organizacyjne w placówkach oświatowych. Należy przeprowadzić analizę liczby uczniów na najbliższe 7 lat, co powinno ułatwić reorganizację zarządzania szkołami. Jako zasadę dotyczącą wszelkich zmian należy przyjąć łączenie szkół, a nie ich likwidację. W procesie tym należy uwzględnić interesy nauczycieli a zamiast zwolnień stosować jako zasadę odchodzenie na emeryturę. Czas dojścia do pożądanej struktury należy określić na cztery lata. Szczegóły zmian organizacyjnych powinien wypracować specjalny zespół roboczy złożony z przedstawicieli administracji samorządowej, rady miasta, dyrektorów szkół, rad pedagogicznych, rodziców i oświatowych związków zawodowych. W czasie realizacji wypracowanej koncepcji potrzebne są regularne spotkania osób odpowiedzialnych za oświatę w samorządzie z dyrektorami szkół i radami pedagogicznymi.
Moim zdaniem są dwie drogi stopniowego łączenia szkół:
Połączenia poziome
Szkoła Podstawowa nr 3 |
Szkoła Podstawowa nr 4 |
Szkoła Podstawowa nr 5 |
Szkoła Podstawowa nr 7 |
Szkoła Podstawowa nr 6 |
Szkoła Podstawowa nr 9 |
Szkoła Podstawowa nr 2 |
|
Gimnazjum nr 1 |
Gimnazjum nr 4 |
Gimnazjum nr 2 |
Gimnazjum powiatowe |
Gimnazjum nr 3 |
|
Liceum Ogólnokształcące |
Gimnazjum dla dorosłych |
Gimnazjum powiatowe i Gimnazjum dla dorosłych należy przejąć od powiatu.
Połączenia pionowe
Gimnazjum nr 1 |
Szkoła Podstawowa nr 2 |
Gimnazjum nr 4 |
Szkoła Podstawowa nr 3 |
Szkoła Podstawowa nr 4 |
część uczniów z SP 3, po zmianie rejonu |
Szkoła Podstawowa nr 5 |
część uczniów z SP 7, po zmianie rejonu |
Szkoła Podstawowa nr 6 |
Gimnazjum dla dorosłych |
Szkoła Podstawowa nr 9 |
Gimnazjum nr 3 |
Szkoła Podstawowa nr 7 |
Gimnazjum nr 2 |
Gimnazjum powiatowe |
- przekazać powiatowi Liceum Ogólnokształcące a od powiatu przejąć Gimnazjum powiatowe i Gimnazjum dla dorosłych,
- należy połączyć zarządzanie i administrowanie szkołami,
- oddzielne można pozostawić arkusze organizacyjne, działania wychowawcze, uczniów i rady pedagogiczne,
- w przypadku tego wariantu należałoby rozważyć podniesienie dodatków funkcyjnych dyrektorom szkół, gdyż znacząco wzrosną zadania związane z zarządzanie i nadzorem pedagogicznym.
Andrzej Zdanowski |
|
|
|