Ełk, 16 listopada 2005 rok
Od jakiegoś czasu ełckie szkoły podstawowe prowadzą klasy integracyjne.
Tylko niewielka część nauczycieli i rodziców wie co oznacza integracja
a nieliczni rozumieją to pojęcie właściwie.
Klasa integracyjna to takie miejsce, gdzie obok dzieci zdrowych
uczą się dzieci niepełnosprawne. Obok nauczyciela prowadzącego zajęcia
na lekcji pracuje nauczyciel wpierający. Dla większości obserwatorów
życia szkolnego to już cały proces integracji. Nic bardziej mylnego.
Proces integracji osoby niepełnosprawnej ze społeczeństwem jest
korzystny dla obu stron. Osoba niepełnosprawna, która nauczy się
żyć w społeczeństwie, przestaje być dla niego ciężarem finansowym
i sama dba o swój rozwój i swoje potrzeby. Zanim jednak osiągniemy
te stan rzeczy społeczność lokalna musi ponieść określone nakłady
związane z integracją.
Aby proces integracji był prowadzony prawidłowo samorząd terytorialny
powinien opracować odpowiednią politykę wobec kształcenia integracyjnego.
W Polce takie programy funkcjonują już w wielu samorządach (np.
Legnica, Leszno). Opracowując własne rozwiązania samorząd może zapoznać
się z sytuacją ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w krajach
Unii Europejskiej.
Tworząc politykę oświatową samorządu w zakresie kształcenia integracyjnego
należy wziąć pod uwagę następujące problemy:
- Jak pogodzić zadania szkoły otwartej z doświadczeniami szkoły
integracyjne?
- Jak powinna wyglądać praca nauczyciela z dzieckiem nadpobudliwym
psychoruchowo?
- Jak organizować nauczanie dziecka autystycznego w warunkach
szkoły integracyjnej?
- Jak pomóc w szkole dziecku dyslektycznemu?
- Jak powinien funkcjonować w szkole system wsparcia dziecka niepełnosprawnego,
czyli pomoc psychologiczno - pedagogiczna (sama klasa integracyjna
to mało)?
- Jakie rozwiązania architektoniczne sprzyjające integracji należy
przeprowadzić w szkołach?
W Ełku powinniśmy jak najszybciej przystąpić do przyjęcia odpowiedniej
polityki wobec kształcenia integracyjnego w oparciu o doświadczenia
polskie i europejskie. Pakiet ten powinien zmienić zasady finansowania
szkół. Placówki powinny otrzymywać pieniądze na realizację określonych
w uchwale samorządy zadań, w tym na kształcenie integracyjne.
Pracę nad programem powinny poprzedzić warsztaty problemowe prowadzone
przez naukowców zajmujących się na co dzień integracją z udziałem
przedstawicieli ełckich szkół, gdzie integracja jest prowadzona.
Na spotkaniu powinna się odbyć prezentacja doświadczeń placówek
integracyjnych w pracy z dzieckiem o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Celem warsztatów powinno być zebranie i omówienie wniosków z pracy
poszczególnych szkół oraz wypracowanie wniosków i rozwiązań do programu
lokalnego w zakresie integracji.
Takie działania zamkną pierwszy okres kształcenia integracyjnego
w Ełku i pozwolą skierować je na profesjonalne tory. Trudy i radości
na drodze integracji muszą stać się udziałem całej społeczności
lokalnej a nie tylko wąskiej grupy nauczycieli i rodziców.
Andrzej Zdanowski |